מנות דחף

האם חיסון נגד אבעבועות רוח מעלה את ההיארעות של שלבקת חוגרת?

החוקרים ביצעו סקירת ספרות נרחבת והסיקו כי העלייה בהיארעות שלבקת חוגרת ככל הנראה קשורה להזדקנות האוכלוסייה ולא לחיסון נגד אבעבועות רוח

14.11.2018, 11:09
אבעבועות רוח. ההתפרצות הנקודתית נפסקה (אילוסטרציה)
אבעבועות רוח. ההתפרצות הנקודתית נפסקה (אילוסטרציה)

אבעבועות (Varicella) ושלבקת חוגרת (HZ - herpes zoster) הן שתי מחלות שנגרמות ע"י הווירוס VZVי(Varicella zoster virus) והן ניתנות למניעה באמצעות חיסון. עם זאת, ההשערה כי חיסון הילדים נגד אבעבועות רוח עשוי להעלות את ההיארעות של HZ מגביל את ההטמעה של החיסון בשגרת החיסונים (URV - universal routine vaccination) במדינות רבות.

הסקירה הלא מערכתית והנרטיבית הנוכחית בחנה את הנטל של אבעבועות ושל HZ ואת היעילות של החיסונים. החוקרים הציגו את הגורמים המעורבים בקשר בין החיסון לאבעבועות רוח ובין ההיארעות של HZ, כולל התפקידים של מנות דחף אקסוגניות ואנדוגניות. החוקרים סקרו מודלים לניבוי היארעות HZ והשוו אותם עם העדויות מהעולם האמיתי אשר הצטברו מאז שהחיסון לאבעבועות נכנס ל-URV.

למרות שקיים צורך במחקרים נוספים ומעקב ארוך יותר, העדויות הקיימות מהעולם האמיתי לא תומכות בעלייה בהיארעות HZ שנובאה ע"י מודל ומקושרת לקבלת חיסון אבעבועות בילדות כחלק מה-URV. ככל הנראה העלייה בהיארעות של מקרי HZ ברחבי העולם קשורה לכך שהאוכלוסייה מזדקנת.

חיסונים נגד אבעבועות רוח בילדות מספקים יתרונות הנוגעים להיבטים רפואיים, חברתיים וכלכליים של המחלה. לכן, הדאגה התאורטית הקיימת לגבי עליה במקרי ה-HZ כקשורה לחיסון נגד אבעבועות רוח לא צריכה למנוע מילדים לקבל את החיסון ולהיות מוגנים מהמחלה.

מקור:

Wutzler, P. et al. (2018) Vaccine 36, 46.

נושאים קשורים:  מנות דחף,  שלבקת חוגרת,  אבעבועות רוח,  וירוסים,  מחקרים
תגובות
אנונימי/ת
14.11.2018, 13:47

נעזוב לרגע בצד את המתודולוגיה הבעייתית, המחבר השני הוא איש GSK.

אנונימי/ת
14.11.2018, 14:07

התכוונת לומר שמתוך 5 מחברים 3 הם עובדי GSK

12.12.2018, 21:26

:)